top of page

147 versus MiTo

 

Cuore Sportivo 

 

Alfa Romeo bestaat dit jaar 110 jaar. Een mooi moment om een tweetal Alfa’s, die we momenteel aanbieden, eens naast elkaar te zetten; 147 en MiTo.

In de jaren ’80 was de Alfa 33 de auto die voor een verkoopboost zorgde bij Alfa Romeo. Begin jaren ’90 zorgde de 164 voor een goede verkoop in het zakelijke segment, maar zorgde de 156 echt voor ‘booming business’.  De 3-deurs 145 en 5-deurs 146 verschenen als opvolger voor de 33, maar echt spannend waren ze niet te noemen. Bij de Millennium wissel kwamen de eerste schetsen van de 147, die duidelijk de designfilosofie van de 156 voortzette. De grille werd prominent en de kentekenplaat moest wijken naar de linkerzijde van de bumper. 

 

Onze 147 is van het eerste model, waarbij de verhoudingen het mooist zijn. Technisch is hij voorzien van de bekende (of beruchte) 1.6 liter TwinSpark motor die 105 pk levert en de Alfa soepel door het verkeer leidt. Naast het design staat Alfa ook bekend om de rij-eigenschappen. De 147 rijdt daardoor strakker dan de Duitse of Franse concurrenten uit die tijd. Een gevoelig punt zijn, net als bij de 156, de ophangrubbers van de draagarmen (nieuwe draagarmen kosten ongeveer €50,- per stuk). Deze 147 is afkomstig van de tweede eigenaar en heeft 95.326 km gereden (gemiddeld dus maar 6.000 per jaar) en verkeert dan ook in een nette staat. Om haar net wat aantrekkelijker te maken, hebben we deze 147 voorzien van ‘Rosso’ lederen bekleding; Rosso en Alfa Romeo blijven toch met elkaar verbonden. Verder is de 147 uitgerust met airco, elektrische ramen en 16 inch lichtmetalen velgen. Klein cosmetisch nadeel is het scheurtje aan de rechterkant van de voorruit, wat onderweg naar de APK keuring is veroorzaakt. 

 

De MiTo (niet afkomstig van MeToo) wist bij introductie menig tong los te maken. Met design details die afgeleid zijn de van iconische 8C en 4C, wist Alfa Romeo weer een bijzonder model te introduceren. Mede door de inmenging van FIAT zijn de motoren niet volledig ‘des Alfa'. Onze MiTo is voorzien van de 0.9 liter TwinAir motor met 100 pk, welke afkomstig is uit het magazijn van Fiat. Bij het starten is er echter een leuke brom te horen. Acceleratie naar 100 km/h zou 11,4 seconden moeten duren, maar qua beleving duurt deze bekende sprint zeker minder dan tien seconden. Dit komt mede door de sportieve brom. 

Wat alom wordt geprezen bij de MiTo is het onderstel. Sommige journalisten waardeerden hem hoger dan een Mini en noemden het de best rijdende hatchback. De uitrusting van de MiTo is zeer rijk, het is van binnen bijna een kleine Maserati. De ‘Naturel’ lederen bekleding geven het een chique en huiselijke uitstraling, terwijl zaken als climate control, cruise control, navigatie, parkeerassistentie, elektrische ramen en armsteun het rijden extra aangenaam maken. De carrosseriekleur ‘Bronzo’ maakt hem naast sportief ook zeer stijlvol en de 17 inch velgen met all weather banden maken het geheel af. De kilometerteller toont net iets meer dan 39.000 kilometer, waardoor deze MiTo garant staat voor vele plezierige kilometers.

 

Beide Alfa’s moeten natuurlijk in hun tijd worden geplaatst, maar zijn tot op de dag van vandaag nog steeds zeer leuk te noemen. Tijdens het rijden zal menig Alfist of autoliefhebber een duimpje naar je opsteken. Natuurlijk is de jongste van de twee rationeel het verstandigst, maar de oudste kan voor minder geld zo maar meer plezier geven……..

bottom of page