top of page

Audi A5 versus BMW 316i

 

Yuppenauto’s

 

In de jaren ’80 en ’90 was de BMW 3-serie een zo geheten ‘yuppenauto’. Audi bracht als antwoord hierop de Audi Coupe, welke  in grote lijnen was gebaseerd op de Audi 90.

 

In de huidige tijd noemen we dit rijdersauto’s, waar natuurlijk nog steeds een bepaalde doelgroep voor kiest. Momenteel hebben we een tweetal rivalen bij elkaar staan; BMW 3-serie en de Audi A5 Sportback.

We beginnen met de Audi, want de A5 is een auto die absoluut aandacht heeft gehad op de tekentafel. Op basis van de A5 coupe, ontwikkelde Audi deze sportback (mede door de positieve reacties op de A7), die met zijn schuin aflopende achterkant oneerbiedig hatchback of fastback kan worden genoemd. De Britse elite noemt het een shooting break, misschien iets charmanter. De A5 Sportback is wat praktischer dan de coupe of cabrio dankzij de eenvoudige instap achterin (als je niet te lang bent tenminste) en de makkelijk toegankelijke kofferruimte. Eenmaal ingestapt, zitten we comfortabel op de bruin lederen bekleding (met stoelverwarming) en word je als bestuurder ‘omarmt’ door het dashboard; Alles zit onder handbereik. Het lederen stuurwiel voelt prettig aan en heeft geen zichtbelemmering op de tellerbak. Vanaf het stuurwiel kun je de audio bedienen, alsmede de boordcomputer. Maar wanneer je de 2 liter TFSI hebt gewekt, dan interesseert de boordcomputer je vrij weinig meer. Wat heb je aan een gemiddeld verbruik wanneer je geniet van de Stelviopass (als het kan). De Audi 6-bak schakelt mooi, de turbo pakt goed op, de motor is goed bij de les en het onderstel is strak te noemen. Dit is een rijdersauto waarin je absoluut geniet.

 

De BMW 3-serie van dit E90 model vindt zijn oorsprong in 2005. Dat is de BMW niet echt aan te zien, want deze zilvere Beemer heeft (mede door de Bi-xenon) een imposante neus die nog lang niet gedateerd is. Deze 316i is van het laatste type, waarbij een aantal kleine wijzigingen zijn geweest tov het 2005 model. Het is een sedan uitvoering, wat eigenlijk altijd goed is bij BMW. Geen spannende namen voor de carrosserie van de BMW dus. Wanneer we instappen in de BMW, nestelen we ons op zwarte lederen sportstoelen waarvan de zitting kan worden verlengt. Bij kou zorgt de stoelverwarming ook hier voor een warme bilpartij. Bij de BMW zitten alle bedieningsknoppen op de plaats waar je ze verwacht en onder handbereik. Geen ‘gezoek’ naar je volume- of menuknop. Wanneer we de startknop indrukken horen we de bekende 4 cilinder motor op achtergrond en schakelt de 6-bak zoals we van BMW gewend zijn. De 316i is geen stenentrekker, maar wel goed bij de les. Inderdaad, geen turbo onder de motorkap. Sturen doet de BMW als een echte BMW. Voor sommigen misschien wat zwaar, maar als je een paar minuten onderweg bent weet je niet meer beter. Voor de rotonderidders onder u; Bij winterse weersomstandigheden eerst de rotonde volledig verlaten en dan pas gas erop bij een achterwielaandrijver. De auto in de derde versnelling laten staan kan ook wat ellende voorkomen in deze, mocht de traction control alleen niet afdoende zijn.

 

Beide auto’s kennen een rijke uitrusting. De A5 heeft de Pro-line uitvoering zodat er naast een climate control uiteraard ook zaken als cruise control, elektrische ramen, navigatie, parkeerassistentie en xenon verlichting aanwezig is. Daarnaast ‘smoelen’ de 18 inch velgen heel goed onder de A5. Door een eerdere eigenaar zijn de achterste ramen voorzien van een folie, hetgeen op de achterruit een wat vertekend beeld geeft (niet storend).

De BMW heeft de zogeheten Business Style uitvoering, waarmee de BMW goed in de (fabrieks)opties zit; Climate control, cruise control, lederen bekleding, stoelverwarming, navigatie, parkeerassistentie, 16 inch lichtmetalen velgen en xenon verlichting zijn allemaal aanwezig. Qua uitrusting doen beide auto’s nauwelijks voor elkaar onder. 

 

Prestaties, daarin zit uiteindelijk het grote verschil. Op zich niet zo vreemd gezien de verschillen in nieuwprijs (Audi €47.800,- vs BMW €38.700) en dat moet ergens in terug komen. De Audi geeft je 179 pk, een topsnelheid van 233 km/h en zorgt dat je in 8,1 seconden de maximum snelheid van 100 km/h bereikt. De BMW doet het wat rustiger aan en geeft je 122 pk, een topsnelheid van 210 km/h en zorgt dat je in 10,8 seconden op de 100 km/h zit. Weinig spannends hier, maar dat heb je soms met duurzaamheid. Het is algemeen bekend dat de TFSI motor van Audi wat gevoeliger is dan de BMW motor. Alles valt en staat met onderhoud en wijze van berijden. Rustig warm rijden is voor alle auto’s het ‘key-word’. 

 

We pakken onze inspectierapporten en zien dat beide auto’s cosmetisch geen bijzonderheden hebben. De beschadigingen op de beide bumpers van de Audi hebben we professioneel laten herstellen, zodat een krasje op het rechter voorscherm het enige noemenswaardige is. De BMW heeft een tweetal kleine plekken op de achterbumper, wat na 10 jaar niet vreemd is. De interieurs zijn van beide auto’s bijna nieuw en kennen geen opmerkingen. Alleen de navigatie van de BMW dient te worden nagekeken, omdat deze niet altijd opstart. Nu moeten we eerlijk bekennen dat de wegen in de afgelopen 10 jaar wat wijzigingen hebben ondergaan, welke google maps op je telefoon wel kennen en de BMW DVD navigatie niet. 

 

Als eindoordeel kunnen we niet anders zeggen dat qua looks de Audi A5 de ‘yuppenkar’ titel van BMW heeft overgenomen, die de E30 in de jaren ’80 had. De BMW 316i die wij hier tonen betreft een keurige, statige en bijna ingetogen sedan. Gewoon zakelijk met een attitude van ‘what you see is what you get’. De Audi zal meer hoofden doen draaien, maar kan daardoor ook worden misgunt door sommigen. Anderzijds is dat de prijs die je betaald om onderscheidend te rijden. Het rijden is in beide auto’s een zeer prettig iets, waardoor we het oordeel bij de koper houden.

Onthoudt 1 ding goed wanneer je een auto koop: Life is too short to drive boring cars! 

 

Voor uitgebreide info en foto’s klik hier: https://bit.ly/3nJyCWC

 

Mocht je interesse hebben in 1 van beide automobielen, mail, app of bel ons even voor de eventuele mogelijkheden in deze vreemde periode.

bottom of page