top of page

BMW versus Audi

 

Het is al jarenlang een strijd in het zakelijk segment, waarbij Mercedes, BMW en Audi domineren. Met name Audi en BMW weten liefhebbers van rijdersauto’s te bekoren en momenteel hebben we er 2 in ons aanbod.

We beginnen met de Audi, die met de A6 in 2004 een innovatieve en elegante auto op de markt bracht. Ondanks de lengte van net vijf meter, weet Audi zich te onderscheiden door een elegante en ingetogen vormgeving. De A6 biedt de koper een ruime en luxe reisauto, zonder dat je als eigenaar daarop aangekeken wordt. Deze A6 Avant kent een elegant design en het praktische van een stationwagen. Deze A6 is voorzien van de 170 pk sterke 2 liter TFSI motor en een handgeschakelde 6-bak. Voor de angstigen voor de 2 TFSI motor onder u, dit betreft de BPJ motor welke geen olieproblemen kent. De Audi is van 2009 en heeft de zogeheten Business Edition uitrusting, waarbij alle prettige opties aanwezig zijn. Deze A6 is voorzien van sportstoelen waarvan de zitting kan worden verlengd (ideaal voor langere mensen en het afleggen van lange afstanden), climate control, cruise control, elektrische ramen en geïntegreerd audiosysteem. Ook navigatie is aanwezig, wat in auto’s als deze niet mag ontbreken. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van Vredestein Quatrac 5 all season banden, wat in dit jaargetijde wel zo prettig is. Daarnaast is deze A6 Avant voorzien van een glazen schuifdak van Webasto en een vaste trekhaak, waarmee (mede dankzij de handgeschakelde 6-bak) menig aanhanger of caravan zal kunnen worden voortgetrokken. 

 

De BMW Touring van deze E61 serie, werd in de loop van 2004 geïntroduceerd en tot 2010 geproduceerd. Deze 520i van januari 2010 is dan ook van het laatste productiejaar, waarbij de 163 pk sterke 2 liter motor met een 4 cilinder is. In de huidige tijd is een 6 cilinder steeds schaarser aan het worden. Bij de introductie in 2003 was de 5-serie meteen vooruitstrevend en werd het voor velen de maatstaf in het zakelijke segment. Naast een echte rijdersauto was (en is) de BMW zakelijk zeer verantwoordelijk om mee voor te komen rijden, vanwege de status die hij met zich mee bracht. Met de Touring weet BMW een soort lifestyle wagen te leveren, die naast een zeer ruim interieur ook veel bagageruimte biedt. Deze bagageruimte is ook des BMW afgewerkt; Volledig met tapijt. Wanneer deze bagageruimte volledig wordt benut en een flink gewicht krijgt te verwerken, zorgt de automatische niveauregeling dat de auto goed en prettig bestuurbaar blijft. Net als de Audi heeft de BMW een Business Edition uitvoering, welke nog iets rijker is dan de Audi. De 520i is voorzien van lederen bekleding, houtdecor afwerking, climate control, cruise control, elektrische ramen, lichtmetalen velgen en parkeerassistentie. Ook de BMW kent navigatie en daarbij een boordcomputer waarin je direct de servicebehoefte van de auto kunt zien. 

 

Als rijdersauto legt de A6 het af tegen de BMW 5-serie. Ook op het gebied van innovatieve techniek moet de Audi zijn meerdere erkennen in BMW. In dat opzicht is de A6 misschien een tussenoplossing voor wie een echte rijdersauto zoekt, maar de voorkeur geeft aan gedistingeerde vormgeving. Deze A6 Avant is dan absoluut een mooi alternatief, want met een prijs van €9.995,- heb je een zeer fraaie, ruime en praktische auto. De meerwaarde van de Audi A6 is te vinden in het tweeslachtige karakter. Wie een normale rijder is heeft aan de A6 een luxe limousine die in alle comfort enorme afstanden overbrugt. Zodra de 2 liter turbo motor wordt aangesproken, is de A6 absoluut bij de les en kun je rustig links op de Autobahn blijven. De BMW is een echte rijdersauto met een bijbehorend stuurgedrag. In de acceleratie moet hij in de Audi zijn meerdere erkennen, maar qua afwerking staat hij net weer wat hoger. Alles klopt als je in de auto zit. De automaat schakelt soepel door de 6 versnellingen en de motor is nooit overdadig aanwezig in het interieur. Natuurlijk is de 1 jaar jongere BMW iets rijker uitgerust, maar met een prijs van €12.895,- is hij wel €2900,- duurder dan de Audi (nieuw was het prijsverschil ongeveer €6000,-). 

 

Voor beide auto’s is te pleiten en zijn er ‘plussen en minnen’ te noemen. Imago doet veel in dit segment waardoor de een ‘zweert' bij de Audi en de ander bij de BMW. Beide bieden veel comfort, ruimte en luxe. Het is dan ook hier weer een geval van ratio of emotie. Wat je ook kiest, denk aan ons motto; Life is too short to drive boring cars.

​

In ons aanbod tref je beide auto's aan om eens rustig te bekijken: https://bit.ly/36SqnS4

bottom of page